ثبت برند

از مهمترین عناصر بازاریابی و موفقیت در هر سازمان، شرکت و یا مجموعه برند یا همان علامت تجاری آن مجموعه می باشد.

برند معرفی کننده یک مجموعه با همه ابعاد آن است. علامت تجاری یا همان برند معرفی کننده کالاها، خدمات و اهداف شرکت شماست و آن را در ذهن بیننده، مشتری و مصرف کننده به تصویر می کشد. اولین قدم در هر تجارتی، اعتمادسازی است و علامت تجاری به وسیله برندسازی به این اعتماد و تعهد سرعت می‌بخشد. اولین قدم در برندسازی نیز، ثبت برند است که ماه سِن با وکلای ثبتی حرفه ای و کار آزموده شما را در این راه یاری می کند.

برند چیست؟

برند یا علامت تجاری نشانی است که قادر است کالاهای تولیدی یا خدمات ارائه شده توسط یک شخص / بنگاه را از کالاها یا خدمات سایر بنگاه‌ها با اشخاص متمایز نماید.

طبق ماده 30 قانون علامت، علامت جمعي و نام تجاري عبارتند از:

  • علامت يعني هر نشان قابل رؤيتي كه بتواند كالاها يا خدمات اشخاص حقيقي يا حقوقي را از هم متمايز سازد.
  • علامت جمعي يعني هر نشان قابل رؤيتي كه باعنوان علامت جمعي در اظهارنامه ثبت و معرفي شود. و بتواند مبدأ و يا هرگونه خصوصيات ديگر مانند كيفيت كالا يا خدمات اشخاص حقيقي و حقوقي را كه از اين نشان تحت نظارت مالك علامت ثبت شده جمعي استفاده مي‌كنند، متمايز سازد.
  • نام تجارتي يعني اسم يا عنواني كه معرف و مشخص‌كننده شخص حقيقي يا حقوقي باشد.

مزایای ثبت برند

  • مشتریان می توانند محصولات مشابه تولید کنندگان مختلف را از یکدیگر تشخیص دهند.
  • شرکت‌ها را قادر می‌سازد محصولات‌شان را از یکدیگر متمایز سازند.
  • یکی از ابزارهابی است که به ایجاد شهرت نیز کمک می کند.
  • اجازه استفاده از  آنها به اشخاص ثالث از طریق حق امتیاز داده می‌شود و منبع مستقیم درآمد برای صاحب برند است.
  • جزء ضروری موافقت‌نامه‌های اعطای نمایندگی است.

مدت اعتبار قانونی برند ثبت شده

مدت اعتبار ثبت علامت (ثبت برند) 10 سال از تاريخ تسليم اظهارنامه ثبت برند مي‌باشد. اين مدت با درخواست صاحب برند براي دوره‌هاي متوالي ده ساله با پرداخت هزينه تعیین شده از سوی سازمان ثبت شرکتها، قابل تمديد است. يك مهلت ارفاقي شش ماهه كه از پايان دوره شروع مي‌شود، براي پرداخت هزينه تمديد، با پرداخت جريمه تأخير، درنظر گرفته مي‌شود.

مدارک لازم جهت ثبت برند

هنگام ثبت برند لازم است مدارک ذیل به اظهارنامه پیوست شود.

ثبت برند اشخاص حقیقی

  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی
  • امضای وکالت نامه و فرم تقاضای علامت
  • داشتن جواز کسب و یا جواز تاسیس از صنایع
  • ارائه شکل و نام تجاری در ابعاد ۱۲×۱۲ سانتیمتر
  • داشتن کارت بازرگانی (در صورت لاتین بودن نام تجاری)

ثبت برند اشخاص حقوقی (شرکتی)

  • کپی اساسنامه و روزنامه رسمی و آخرین تغییرات شرکت
  • کپی شناسنامه و کارت ملی افرادی که در شرکت حق امضا دارند.
  • داشتن کارت بازرگانی (در صورت لاتین بودن نام تجاری)
  • ارائه شکل و نام تجاری در ابعاد ۱۲×۱۲ سانتیمتر
  • داشتن جواز تاسیس (جواز صنایع)

نکات ثبت برند

  • تغییر نشانی، تغییر وکیل رسمی، کاهش کالا و خدمات موضوع علامت ضمن درخواست کتبی از مرجع ثبت تا قبل از انتشار آگهی اظهارنامه ممکن است. اعمال این تغییرات منوط به پرداخت هزینه حق ثبت تغییرات می باشد.
  • در صورتی که درخواست کننده قصد ثبت چندین برند را به طور هم زمان داشته باشد، برای ثبت هر علامت باید از اظهارنامه جداگانه استفاده شود. اما درصورتی که تحت یک علامت بخواهیم چند محصول که متعلق به چند طبقه مختلف است را به ثبت برسانیم، استفاده از یک اظهارنامه برای ثبت آنها امکان پذیر است.
  • چنانچه در تصویر علامت یا نام مورد نظر شما جهت ثبت برند، کلمه یا حروف لاتین استفاده نشده باشد، ارائه کارت بازرگانی لزومی ندارد.

زمان ثبت برند

با توجه به روند ادرات دولتی در ایران زمان ثبت برند ممکن است متغییر باشد. لذا در این خصوص با کارشناسان ما تماس بگیرید.

مراحل ثبت برند

مراحل ثبت برند به چند مرحله تقسیم می گردد. پس از تکمیل مدارک ثبت برند، متقاضی ابتدا می بایست با ثبت اظهارنامه خویش، تقاضای ثبت برند از اداره مالکیت صنعتی نماید. پس از دریافت شماره اظهارنامه ثبت علامت تجاری که با سال شروع میگردد، فرآیندش در اداره ثبت علائم تجاری شروع می شود. پس از واریز هزینه، از طریق درگاه اینترنتی رمز اظهارنامه از طریق سامانه پیامکی به شماره موبایل شما از طریق شماره 201212 ارسال می گردد.

در صورت تایید کارشناس، کارشناس مسئول و رئیس اداره ثبت برند، اجازه ثبت آگهی نوبت اول صادر می شود و میتوانید آنرا در روزنامه رسمی قوه قضاییه درج نمایید. هزینه های پرداختی در اداره روزنامه به صورت آنلاین است و نیازی به فیش واریزی در بانکها نیست. یکماه بعد از چاپ آگهی در روزنامه رسمی به اشخاص ثالث که در آن طبقه شغلی فعالیت مینمایند اجازه داده میشود که در صورت اعتراض آن را به اداره مالکیت صنعتی و مراجع قضایی و دادگاهها اعلام نمایند. پس از مدت فوق الذکر در صورت عدم اعتراض اشخاص حقیقی و حقوقی، اجازه درج آگهی دوم رسمی مالکیت صادر می شود و مالکیت ده ساله اعطا می گردد.

مراحل تجدید علامت تجاری

علامت ثبت شده در ظرف مدت ده سال تمام از تاریخ صدور تصدیق ثبت دارای اعتبار قانونی است. صاحب علامت در صورت تمایل به ادامه استفاده از علامت ثبت شده حداکثر ظرف ٦ ماه پس از اتمام ده سال اعتبار قانونی می تواند تقاضای تجدید علامت تجارتی را نماید. در غیر این صورت علامت مذکور ابطال و از حمایت قانونی بهره مند نخواهد بود.

نمونه کار ثبت برند

در صورت نیاز به مشاوره با ما تماس بگیرید.

اطلاعات تماس